söndag 15 april 2012

Tillskott i familjen.

Här har lusten att blogga inte alls funnits det sista.
Visst har det hänt saker här hemma. 
Mängder med saker. Men det mesta har varit sjukdommar av olika slag och mitt tillstånd har knappast förbättrats sedan jag skrev sist och då har det bara känts meningslöst att gnaga på om samma saker dag ut och dag in.


I dag kände jag dock att det var dags att tortera fingarna lite och försöka knåpa ihop ett inlägg.
Som överskriften så fint förklarar blir här snart tillskott i familjen. ;-) 
DOCK inga bebisar av människoarten..
Nope sådana dumheter är det slut med.


Denna gången är det ett gäng hönor som skall få flytta hit.
Ekologiska sådana...
Det är tanken iallefall.


Nästan - i skrivande stund pågår stor forskning, planering, lusläsande av böcker/bloggar/faktasidor.


Hönorna som skall bo hos oss skall ge mängder med ägg - gärna i fina färger, bli tjocka och feta, vara lugna i tempramentet och helst inte kunna flyga..


 Isbar Höna
 Faverolle Höna
Australorp Höna
Wyandotte Höna
Alla bilderna är lånade från Google

Dom som jag tror att jag har bestämt mig för är dessa 4 varianterna.
Färgkombinationerna är dock inte klara.

Alla 4 ger bra med ägg, mycket kött och ja har alla dom kriterierna som jag söker.
Hela familjen ser spänt fram emot detta och redan till helgen börjar utflykterna för att finna rätt uppfödare och ev börja med inköpen.
Huset där dom skall bo skall byggas om lite. Maken skall bygga reden. En inhägnad skall fixas osv osv.

Det skall bli så roligt.
Dock kommer det att komma in en annan sort oxå. 
En silkeshöna - som skall bli Sholas.
Ser ut ungefär som en pudel i fågelform .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar